Medewerkers centraal met human-centered learning design

Medewerkers centraal met human centered learning design
‘Welkom in ons bedrijf! Ik stel je kort even voor aan je collega’s binnen je team. Nadien nodigen we je uit om onze e-learning te doorlopen waardoor je ons bedrijf en werking beter leert kennen.’

Verwelkom jij nieuwe medewerkers ook zo in je bedrijf of organisatie? 

Een medewerker wordt achter z’n bureau geplaatst en doorloopt een twee uur durende e-learning. Hij wordt overspoeld door informatie en geraakt overweldigd. Vaak gaat het om informatie die helemaal niet belangrijk is om je eerste werkweek door te komen. Tegen de eerste keer dat je medewerker een vervoersdocument moet invullen, is hij alweer vergeten hoe dat moet.

Geef toe, niemand wordt blij van zo’n informatiedump…

Informatiedump werkt niet

Er bestaan veel gelijkaardige opleidingen en e-learnings zoals in het voorbeeld hierboven. Vaak vertrekt men vanuit een stapel informatie waarvan iemand ooit besliste dat medewerkers dit moeten weten. De focus ligt zo hard op het overbrengen van al die info, dat we eindigen met één grote informatiedump.

Daarnaast maken we het medewerkers onbewust moeilijk om de nodige informatie te bereiken. We verstoppen het ergens ver weg in het LMS (= learning management system). Liefst in een slide gebaseerde module waar medewerkers 30 keer moeten klikken, 5 opdrachten verplicht moeten invullen en 2 video’s uitkijken voor de ‘ga verder’-knop verschijnt.

Hoog tijd om hier verandering in te brengen en niet langer de inhoud als vertrekpunt te nemen, maar de mensen waarvoor we leeroplossingen maken. Let’s dive into human-centered learning design…

Human-centered learning design: what’s in a name?

Zijn leeroplossingen niet altijd ontworpen voor mensen? Waarschijnlijk wel. Is human-centered learning design weer zo’n buzzwoord? Misschien. Ik ben de eerste die kritisch kijkt naar buzzwoorden binnen de L&D-sector, maar human-centered learning design is eentje die ik wél graag gebruik.

Waarom? Veel leeroplossingen houden weinig tot geen rekening met de mensen die ze moeten doorlopen. Terwijl we leeroplossingen willen ontwerpen voor mensen. Maar dat wordt vaak vergeten in onze sector.

In mijn benadering op leren en ontwerpen van leeroplossingen, vind ik het belangrijk om onze doelgroep centraal te zetten. Ondersteuning aanbieden waar zij het nodig hebben, hulpmiddelen waar ze écht iets mee zijn.

Waarom human-centered learning design?

Informatie die blijft hangen en waar we zelf naar zoeken, is vaak de info die er voor ons toe doet. Vaak heb je meer  interesse in zaken die relevant zijn voor jouw werk of persoonlijk leven. Waarom zou je de hele handleiding van een printer lezen als alles goed werkt? Maar begint je printer kuren te vertonen, neem je er de handleiding wel bij.

Door leerinhoud persoonlijk én relevant te maken, vergroten we niet alleen de betrokkenheid van medewerkers, maar verbeteren we ook de effectiviteit van het leerproces. Dit betekent dat we moeten begrijpen wat medewerkers echt nodig hebben om succesvol te zijn in hun rol en functie.

Beslissen medewerkers dan zelf wat ze leren?

Nee, dat is een misverstand. We gaan op zoek naar wat hen motiveert, wat ze belangrijk vinden, wat hun noden zijn, en gebruiken dat als aanknopingspunt. Daar koppelen we de informatie aan die belangrijk is voor hun job.

Human-centered learning design is luisteren naar business én medewerkers

Bij human-centered learning design luisteren we zowel naar de business en stakeholders, als naar de medewerkers:

  • Vanuit de business en stakeholders willen we te weten komen wat de doelen zijn.
  • Vanuit de medewerkers gaan we op zoek naar hun standpunten.

Luisteren naar business en stakeholders

Bij het ontdekken van de doelen, hebben we het niet over doelen zoals: ‘De medewerkers weten hoe ze een klachtentelefoon moeten afhandelen.’ Dit is puur een kennisdoel. Iets weten maakt nog niet dat ze het ook (kunnen) toepassen.

We zoeken uit wat hun ideaalbeeld is:

  • Wat moeten medewerkers doen?
    ‘Telefonische klachten afhandelen volgens de HEAT methode .’

  • Hoe willen ze dat ze zich voelen?
    ‘Ondersteund door hun manager.’

  • Wat willen we dat ze denken?
    ‘Ik weet hoe ik kan omgaan met een ontevreden klant.’

Luisteren naar medewerkers

We focussen ons op het begrijpen van perspectieven, uitdagingen en doelen van medewerkers. Door actief te luisteren, nemen we hun feedback mee in het ontwerpproces.

Bijvoorbeeld:

Het blijkt dat een aantal medewerkers de moeilijke telefoontjes goed afhandelt en er tevreden klanten aan overhoudt. Rond één specifiek thema hebben ze het wel moeilijk. Dan kunnen we het doel bereiken door hen extra ondersteuning te bieden bij dat thema:

  • Een cheat sheet waarop ze tijdens het telefoneren bepaalde antwoorden en vragen kunnen aflezen.
  • Organiseren van rollenspel zodat ze kunnen oefenen in een veilige omgeving.
 

Zonder met de medewerkers te praten, hadden we dit waarschijnlijk niet geweten. Dan organiseerden we een verplichte training rond algemene vaardigheden. Met als gevolg dat de medewerkers met hun ogen draaiden omdat dit niet is wat zij nodig hebben: ‘Weer een nutteloze training die verplicht opgelegd wordt door managers.’

Stakeholders en medewerkers betrekken in designproces

Ook in het designproces betrekken we zowel onze stakeholders als enkele medewerkers uit onze doelgroep:

  1. In een brainstormsessie gaan we samen op zoek naar zoveel mogelijk oplossingen voor de opgelijste uitdagingen. Geen idee is hier te gek, te klein of te creatief.
  2. Na de brainstormsessie gaan wij als leerexperten aan de slag. We destilleren een aantal ideeën en finetunen die om te eindigen in een samenhangende learning journey.
  3. Vervolgens ontwikkelen we alle learning experiences en performance support tools volgens de regels van de leerkunst. Hierbij komt een ander belangrijk aspect van human centered learning design kijken: het iteratieve of herhalend karakter van dit proces. Dit betekent dat we niet in één keer op zoek gaan naar het perfecte ontwerp, maar dat we continu prototypen ontwikkelen, testen en deze verfijnen. Door in kleine stapjes te werken en voortdurend feedback te verzamelen van de eindgebruikers, stemmen we de leerervaring steeds beter af op de werkelijke behoeften van medewerkers.

Wat als medewerkers niets geven om een bepaald thema?

Stel:

Je bedrijf wil de focus leggen op veiligheid op de werkplek, omdat er recent enkele ongelukken zijn gebeurd. Echter, veel medewerkers zien veiligheid als iets vanzelfsprekends en besteden er weinig aandacht aan. Ze vinden het overdreven om hier extra tijd en middelen aan te besteden.

En nu?

De uitdaging is om medewerkers bewust te maken van het belang van veiligheid op de werkplek en hen te betrekken bij veiligheidsmaatregelen.

Hoe?

  • Zet een VR-simulatie in waarin medewerkers worden geconfronteerd met realistische scenario’s van werkongevallen. Laat hen inzien welke gevolgen onveilige situaties kunnen hebben.
  • Nodig ervaringsdeskundigen uit die kunnen vertellen over de impact van een werkongeval op hun leven en carrière.

 

Door medewerkers actief te betrekken en hen te laten ervaren wat de risico’s zijn, groeien hun bewustzijn en betrokkenheid. Dit is effectiever dan droge theoretische trainingen, omdat het de urgentie van veilig werken tastbaar maakt. Medewerkers zullen eerder geneigd zijn om veiligheidsprotocollen te volgen en bij te dragen aan een veilige werkomgeving.

Human-centered learning design in a nutshell

Bij human-centered learning design komt het erop neer dat wat we ontwerpen, zoveel mogelijk aansluit op de daadwerkelijke behoeften van het bedrijf én de medewerkers. Dit doen we door hun feedback en inzichten centraal te zetten in het ontwerpproces.

Human centered learning design betekent niet dat we de leerdoelen van een organisatie negeren, maar dat we zoeken naar een manier om die doelen te bereiken door in te spelen op wat medewerkers echt nodig hebben om effectief te werken.

Het resultaat? Een win-winsituatie:

  • Medewerkers krijgen trainingen en hulpmiddelen aangeboden die aansluiten op hun werkelijke uitdagingen en behoeften.
  • De organisatie profiteert van beter opgeleide en gemotiveerde medewerkers die de bedrijfsdoelstellingen kunnen realiseren.
 

Door continu te luisteren en te meten, blijven we onze leeroplossingen verbeteren en aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten.

Kortom, human centered learning design draait om het creëren van leeroplossingen die niet alleen effectief zijn, maar ook relevant en waardevol voor eindgebruikers. Dit vraagt om een holistische benadering waarin de mens centraal staat, als individu én als onderdeel van een organisatie.

Blijf je als bedrijf of organisatie hangen bij het ontwikkelen van e-learning boordevol slides, informatie en opdrachten? Bij Flowsnap helpen we je graag bij het bouwen van leeroplossingen die medewerkers centraal zetten. Neem contact met ons op zodat we samen impact maken op de werkbeleving van je medewerkers.

Deel deze post

Blijf je graag op de hoogte?

Ontvang maandelijks een portie inspiratie in je mailbox.

Let's get learning!

Op zoek naar degelijke learning experiences die je medewerkers helpen om hun performance te ondersteunen? Ik denk mee met jou én je doelgroep. Boek een gesprek in en ik leg je met plezier mijn werkwijze uit.